Tuesday, March 6, 2007

Morotsbröd i långpanna

Recept från Susanne (NennasuS på FL)

Ingredienser
  • 5 dl mjölk eller vatten
  • 50 g jäst
  • 50 g flytande margarin
  • 2 stora morötter, finrivna
  • 1 tsk salt
  • 2 msk ljus eller vit sirap, eller socker
  • 4 dl vetemjöl
  • 8 dl dinkelmjöl
Gör så här:
  • Jäs degen i 30 min i bunken.
  • Knåda lätt, och platta ut i långpanna ( 30*40 cm), smord eller med bakplåtspapper ( rekommenderas då brödet kändes flottigt när jag haft smord form).
  • Skär degen med mjölad kniv i lagom stora bitar, nagga degen.
  • Jäs 30 minuter igen.
  • Grädda i mitten av ugnen 15-20 min eller när brödet fått fin färg. Jag har max haft 15 min iaf.

1 comment:

Kattis said...

Jag har ett supergott recept på kyckling och ädelostwraps som du får ta med om du vill!
http://baggiolina.blogspot.com/2007/03/sndagsmiddag.html